Responsive Web Design
– wyświetla się jedna wersja serwisu na każdym urządzeniu która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu
– dostosowanie strony do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana. Urządzenie nie jest tu istotne, ale można kierować się zakresem, w którym działają konkretne urządzenia
– Wstrzykuje się inne CSS w zależności od rozdzielczości ekranu
– zaleta – za każdym razem zostaje wysłany ten sam kod HTML, zmienia się jedynie CSS, który optymalizuje wyświetlanie strony na poszczególnych urządzeniach
– Wada nr 1 – za każdym razem pobiera wszystkie informacje niezależnie od tego, które z nich zostaną wykorzystane przez co strona może nieco wolniej się ładować
– wada nr 2 – CSS nie jest wspierany przez starsze wersje przeglądarek.
Alternatywa to Adaptive Web Design – AWD
– mamy do czynienia z jednym kodem HTML + zdefiniowane style CSS do każdego rozmiaru urządzenia i dla każdego przygotowana jest osobna wersja strony. Po wysłaniu zapytania do serwera i rozpoznaniu urządzenia, serwer pokazuje dany kod HTML. Strona ulegnie zmianie dopiero po przekroczeniu breakpoint, czyli wcześniej zdefiniowanych punktów. RWD płynnie dostosowuje sie do wielkości ekranu.
– zaleta (której nie ma RWD) projektując stronę, z góry można przewidzieć jak ma wyglądać na danym urządzeniu.
Przede wszystkim RWD jest egzekwowane po stronie klienta, w przeglądarce internetowej, podczas gdy cały proces AWD odbywa się po stronie serwera i zwrócony zostaje już gotowy layout.
Google również rekomenduje RWD, bo mamy 1 URL i ten sam kod HTML . Lepiej się to indeksuje. Nie musimy mieć kilku wersji strony, oszczędza to czas i i nie musimy utrzymywać kilku wersji strony. Wszystko się dzieje w obrębie jednej strony.
0 komentarzy